مولفه های کلیدی سازمان بازاریاب محور
باسمه تعالی
سازمان بازاریاب محور :
سازمانی است که در آن فاصله ای میان اعلام نیاز مخاطب و ارائه ی پاسخ سازمان نباشد. در واقع شاید بتوان گفت که سازمان بازاریاب محور همان سازمان استراتژیک است ، که لازمه تشکیل چنین سازمان ایجاد مؤلفه هایی چون :
1- حجم کم
2- گروه های کاری هم سطح زیاد با تفویض اختیار
3- استفاده از مدل سازمان های ماتریسی
4- سلسه مراتب حداقلی
5- تاکید بر مولفه های تعهد کاری و حرفه ای گرایی در طول دوره یادگیری رسمی و غیر رسمی
6- دامنه وسیع ارتباطات درون سازمانی
7- تسهیل ساختاری که ویژگی آن امکان ارتباط بدون مرز درون سازمانی است
8- تمهید ساعت کاری شناور
9- استفادهی گسترده از همهی امکانات ارتباطاتی جهت ارتباطت سریعتر و وسیعتر با محیط بیرونی
10- پیشروی به سمت ایجاد سازمانی بدون مرز
11- دسترسی وسیع به منابع اطلاعاتی
12- آموزش ضمن خدمت کارکنان در دو سطح حرفهای و عمومی (به عنوان مثال : استفاده از امکانات نوین ارتباطاتی ، تقویت توانایی های فردی چون خلاقیت ، حافظه ، سرعت عمل و... )به طور وسیع و مداوم جهت حفظ روز آمدی سازمان
13- ایجاد شناخت دقیق و عمیق از جامعه هدف در کارکنان
14- آگاهی بخشی نسبت به مهمترین تحولات سیاسی ، اقتصادی ، فرهنگی و... جامعه هدف
15- ایجاد سازوکاری جهت پیش بینی تحولات و احتیاجات آینده جامعه
16- حفظ حداکثری خلاقیت فردی در ساختار سازمان و همچنین ایجاد ساز وکار خلاقیت سازمانی
17- ایجاد تعلق به سازمان در کارکنان
18- ارائه ی تصویری از سازمان که در آن سرعت عمل و تخصص بزرگنمایی شده باشد
19- ایجاد عشق به محصول در کارکنان
20- توجه به جزئیات در ارائه خدمت
21- ایجاد توانایی نگاه کردن با زاویه متفاوت به مسئله در کارکنان
22- استفاده از روش تصمیم گیری مشارکتی
23- مدیریت و اداره به شیوه مدیریت فکر
24- برگزاری جلسات توفان فکری و تصمیم گیری بر مبنای آن
25- افزایش حس اعتماد به نفس کارکنا
26- اعتماد به عنوان مبنای نظارت
27- تقویت مهارت های تحلیل گری در کارکنان
28- استفاده از روش های خود ارزیابی و بهبود عملکرد در کارکنان